Gpec 2012
Am avut oportunitatea de a participa anul acesta la Premiile E-commerc Gpec 2012. Multumesc pe aceasta cale de invitia lui Claudiu Fărcaș și Andrei Radu.
Primul Panel a debutat cu Daniel Enescu – Daedalus Milward Brown. Nu este prima oara cand am avut plăcerea de a il urmari – celelalte 2 ocazii au fost la ecomtim si o intanire lunara 2parale. Chiar daca au fost prezentate aceleasi slide-uri de fiecare data, informatiile oferite au fost diferite.
De notat:
- A cumpăra online înseamna Atitudine.
- Dintre categoriile de cumpărători prezenți cei mai importanți din punctul meu de vedere sunt :
- “Focusati” ce cumpăra rar dar sume mari și reprezinta 32% din piața și ” Dependenții ” ce cumpăra des și scump sire prezintă 5,5%. Cu un procent de ~ 38% și cumpărând produse scumpe cred ca e segmentul cel mai profitabil de targetat.
- De ce cumpăra romanii online – Livrarea la domiciliu și faptul ca pot comanda la orice ora sunt aspectele cele mai importante.
- De ce nu cumpăra – pentru ca nu au încredere sa plătească un produs ce nu îl pot vedea. Insa o mica parte din cumpărători nu știu ca produsul cumpărat se poate returna fara nici un motiv. Politica de retur variază de la 10 la 30 zile în functie de magazin.
Chiar daca se cumpara online, plata se face offline – peste 80 %. Motivul este simplu. Cumparatorii nu vor sa isi dea datele de pe card. Si aici vine proncetul mic de carduri 3DS Secure înrolate ( doar 250.000 ) – unde comerciantul nu are acces la datele de pe card.
Urmatorul panel a fost putin mai tehnic si s-a discutam impreuna cu Dan Bulucea (Country Manager Google Romania); Marin Mitroi (Director RomCard); Catalin Cretu (Country Manager VISA Europe – Romania); Gabriel Ghita (Business Development Manager pentru regiunea CEE a MasterCard Europe – despre Carduri.
Ce am retinut :
- Plățile cu cardul cresc de la an de an chiar si in ani de crezi. Motivul ar fi unul destul de simplu din punctul meu de vedere. Mult mai multe magazine migrează din offline in online, mult mai multe posibilitati de plata ( cardul, rate prin card, card avantaj etc) cât si unele promotii in a plati cu cardul sau doar cu cardul ( vezi cazul groupoanelor).
A urmat – Jerzy Warchalowski – Industry Leader la Google Polonia. Prezentarea lui putin cam fada si lipsita de informatii interesante și s-a bazat mai mult pe piata online din Polonia. Daca doresc sa investesc in Polonia poate m-ar fi interesat mai mult.
Urmatorul skeaper a fost Sorin Manica – Business Manager pentru Mercador.ro. Pentru cine nu stie Mercador face parte din Allegro Group Romania. Grup ce l-am vazut destul de prezent in ultima vreme – nu a fost conferinta unde sa nu aibe speaker ori stand. Cat despre preluarea/relansarea mai multor site-uri sunt extrem de activi pe piața din Romania. Semn ca oportunitati de investit in piata de online din Romania inca sunt.
Din prezentare :
- Piața de anunțuri este încă la inceput. Si cred ca loc este în continuare pentru alti jucatori. Totul depinde de cât de nisat vreți sa va targetati. Problema cu aceste site-uri este cum alta decât monetizarea. Aceasta incepe de la 6-9 luni de la lansare.
- Abordarea trebuie sa fie cât mai locala.
- Arbitrarea conținutului trebuie sa fie stricta.
A urma prezentarea zilei din punctul meu de vedere – Robert Anghel de la Orange Romania, un ardelean venit la Bucuresti dupa cum s-a prezentat. Prezentare dinamica, studii de caz foarte interesante si sugestii pe masura.
- Alertele de stoc aduc un 4% în plus de conversii. Cunosc foarte putine magazine ce ofera acest serviciu.
- Notificările de pret – same as above. Parca le e frica de preturi mici.
- “Cârligele” – retine datele de contact si revin-o ulterior cu un email/ oferta. Am vazut aceasta observatie si la Ronewmedia – unde un client ce abandoneaza cosul de cumparaturi, ulterior ii sunt trimise 3 mailuri de oferte la un interval de câteva zile. Procentul de dechidere a mailului este relativ mic insa rata de conversie se situeaza undeva la 20%. Orice conversie în plus conteaza, folositi orice mijloc/metoda a castiga un client.
- Conversia creste prin Layout dar mai ales prin crearea de noi funcționalități pe site.
- Este newsletter-ul necesar? Da, dar in loc de 400 de produse intr-un sigur newsletter – trebuie personalizat si targetat.
Targetarea este totul – de la setarea unei campanii noi Adwords la trimiterea unui newsletter. Rata de conversie creste cu cat lucrurile sunt facute cum trebuie de la inceput.
Prezentarea lui Marius Ghenea a fost despre cele mai frecvente 10 probleme ale magazinelor online.
Cea mai mare greseala si din punctul meu de vedere este lipsa unui bussine plan. Multe magazine pleaca la drum fara acesta. Un SWAT, o analiza a concurenti, posibilele schimbari de directie nu trebuiesc omise din nici un BP.
Dana Iorga – directorul IT&S si al Koyos.ro – a vorbit doar despre Koyos. Atat.
Gary R. Beal (Vanguard Online Media) – SEO, SEO, SEO – un speaker extrem de dezinvolt. Nu sunt fan SEO ci PPC însa orice persoana ce functioneaza în marketing online trebuie sa stie si putin SEO. Experti sunt putini și nu toți dau sfaturi gratis precum Gary.
A urmat Calin Fusu (Zumzi) – Pentru mine a însemnat o pauza. Conferințele de acest gen iți iau foarte multa energie.
Marius Buiculescu de la ATIP Design – o abordare interesanta și cel putin unica ( nu știu dacă sunt multi provideri de acest gen în Romania ) – foto animația. Personal nu cunosc multe site-uri ce au implementat aceasta funcționalitate. Voi știți?
Urmatoarea prezentare a lui Mugur Frunzeti a mai animat putin atmosfera. La finalul unei conferinte asa de complexa, oboseala isi face simtita prezenta.
Prezentarea a avut doua parti. Prima despre : Cum sa vinzi bărbaților :
- Culorile site-ul trebuie sa fie rece ( albastru, gri, verde). Rozul nu cred ca vinde la bărbați. Cel putin nu mie.
- Cat mai multe informații tehnice și detaliate.
- Pozele nu ne sunt asa de interesante.
- Segmenteazăcât mai mult la nivel individual.
Iar a doua parte a fost despre Cum sa vinzi femeilor – prezentare sustinuta de
- Shopping-ul pentru femei este mai mult o activitate informala.
- Femeile trebuiesc cucerite și pe acest plan al cumpărăturilor online.
- Nu se targeteaza produsul ci emoția produsul cumpărat. Greu cu femeile:).
Ziua a fost incheiata de Chinezul – o prezentare despre Social Media – cum sa folosește și cum sa scoți bani din Social Media – Facebook îndeosebi.